Aktualności

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

Facebook Posts

2 tygodni temu
Biuro Rachunkowe Onesta

➡ Polski Ład ma nowe obowiązki dla przedsiębiorców.
Nikt już nie oszuka systemu....

Polski Ład niejedną ma twarz. Dla jednych przyjazną z podwyższaniem kwoty wolnej od podatku, dla innych podejrzliwą. Tę drugą oglądają przedsiębiorcy, którzy, jak się okazuje, muszą się już szykować do większych obowiązków wobec państwa. A konkretnie do wysyłania co miesiąc w elektronicznej formie zestawienia szeregu informacji. Państwo chce też na bieżąco kontrolować faktury. Ucieczka przed podatkami w jednoosobową firmę będzie o wiele trudniejsza.

🟪 Jeszcze nie w przyszłym roku, ale od 2023 r. Polski Ład ma wprowadzić obowiązek przesyłania co miesiąc elektronicznej księgi przychodów i rozchodów oraz ewidencji środków trwałych
🟪 Na serwer rządowy mają trafiać automatycznie wszystkie faktury
🟪 To zwiększy koszt rozliczania podatków dla najmniejszych firm, ale zarazem ograniczy koszt fiskusa oraz zmniejszy liczbę kontroli - uważają eksperci
🟪 System pozwoli zrealizować rządowi to, co próbował przed dwoma laty - test przedsiębiorcy. Łatwiej rozpoznać, kto naprawdę prowadzi firmę, a kto tylko obniża sobie w ten sposób podatek

Na comiesięcznym przesyłaniu do ZUS od przyszłego roku informacji o osiągniętym dochodzie się nie skończy. Polski Ład przewiduje jeszcze inne nowe obowiązki dla przedsiębiorców, choć ich spełnianie będzie wymagane dopiero od 2023 r.

Chodzi o planowany obowiązek przesyłania skarbówce w wersji elektronicznej księgi przychodów i rozchodów oraz ewidencji środków trwałych - podaje serwis zus.pox.pl. Będzie to działać w ramach Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK), a struktury plików noszą nazwę JPK_PKPIR (księga przychodów i rozchodów) oraz JPK_EST (ewidencja środków trwałych).

Coś takiego jak JPK_PKPIR co prawda już istnieje, ale firmy mają obowiązek przekazywania takiego pliku tylko na żądanie organów podatkowych. Od 2023 r. trzeba będzie ten plik przesyłać co miesiąc bez żadnego żądania - wynika z przygotowywanych zapisów zmian podatkowych w Polskim Ładzie.

"Nałożenie na przedsiębiorców obowiązku składania raportów takich jak księga przychodu i rozchodu oraz ewidencji środków trwałych wynika z faktu wprowadzenia nowego podatku od dochodu, który w ustawach podatkowych Polskiego Ładu nazywany jest "składką na ubezpieczenie zdrowotne". Celem tych nowych obowiązków ma być zapewne cel fiskalny, który pozwoli na unikanie zmienności w uiszczanych podatkach wynikających również np. z zawieszania działalności gospodarczej czy możliwych korekt faktur po wyznaczonym terminie, czyli 20. dniu każdego miesiąca" - -komentuje prof. Paweł Wojciechowski, wiceprezydent i główny ekonomista Pracodawców RP, a zarazem były minister finansów, następca Zyty Gilowskiej na tym stanowisku.

➡ Dotąd przepisy nie nakładały na podatników obowiązku prowadzenia księgi przychodów i rozchodów w formie elektronicznej, w związku z czym dopuszczalna była forma papierowa. Na żądanie organu można było zrobić nawet skan księgi i wysłać, ważne tylko, żeby był czytelny. Za rok i nieco ponad dwa miesiące wszystkie dane będą musiały być ustandaryzowane, przechowywane i przesyłane tak, żeby fiskus mógł łatwo przeglądać dane.

- Z pewnością te czynności zostaną przerzucone na biura rachunkowe.

Ci przedsiębiorcy, którzy prowadzili księgowość sami, coraz skuteczniej są do tego zniechęcani. Wymagać to będzie więcej czasu.

Nowe pliki JPK przesyłane będą obowiązkowo na serwer Ministerstwa Finansów w terminie do 20. dnia każdego miesiąca.[…] Wchodzą w życie 1 stycznia 2023 r. Od tej daty nie będzie możliwości uniknięcia prowadzenia zarówno PKPiR, jak i Ewidencji Środków Trwałych w formie elektronicznej.

Obowiązek ma dotyczyć nie tylko przedsiębiorstw, które rozliczają się podatkiem dochodowym, ale również tych rozliczających się na podstawie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

"Po wdrożeniu nowych przepisów urzędy skarbowe będą na bieżąco pozyskiwać informacje dotyczące nie tylko dochodu przedsiębiorcy i należnych od niego zaliczek na podatek dochodowy, ale również informację o aktualnych składnikach majątku firmy" - podsumowano.

➡ Wszystkie faktury na serwerze rządowym

Co więcej, również od 2023 r. wejść ma obowiązek wysyłania wszystkich faktur na serwer Ministerstwa Finansów. Rządowy system ruszył już w październiku.

Krajowy System e-Faktur gromadzić będzie wszystkie faktury wystawiane przez polskich przedsiębiorców. I nie będzie można wysłać faktury w formie obrazka, ale w formie bazodanowej w ustrukturyzowanym pliku. Księgowanie dokumentu ma się odbywać w programach księgowych obu stron transakcji jednocześnie. Każda wystawiona w Polsce faktura wystawiana będzie w formie elektronicznej, tylko i wyłącznie za pośrednictwem rządowej platformy, a każdy przedsiębiorca posiadać będzie własne konto w systemie.

Wprowadzenie e-Faktur wymagać będzie zintegrowania dotychczasowych systemów księgowych z Krajowym Systemem e-Faktur.

Nowy system ma usprawnić kontrole i uszczelnić system podatkowy. Obiekty kontroli wybierać będzie system w zależności od kryteriów ustalonych przez urzędników. Państwo buduje w ten sposób sieć, przez którą coraz trudniej będzie się przecisnąć tym, którzy robią coś niezgodnie z przepisami. Na przykład osobom, które działają jako firma, ale de facto pracują identycznie jak pracownik na etacie.

Źródło:
Onet.pl
... Czytaj dalejZwiń

➡ Polski Ład ma nowe obowiązki dla przedsiębiorców. 
      Nikt już nie oszuka systemu....

Polski Ład niejedną ma twarz. Dla jednych przyjazną z podwyższaniem kwoty wolnej od podatku, dla innych podejrzliwą. Tę drugą oglądają przedsiębiorcy, którzy, jak się okazuje, muszą się już szykować do większych obowiązków wobec państwa. A konkretnie do wysyłania co miesiąc w elektronicznej formie zestawienia szeregu informacji. Państwo chce też na bieżąco kontrolować faktury. Ucieczka przed podatkami w jednoosobową firmę będzie o wiele trudniejsza.

🟪 Jeszcze nie w przyszłym roku, ale od 2023 r. Polski Ład ma wprowadzić obowiązek przesyłania co miesiąc elektronicznej księgi przychodów i rozchodów oraz ewidencji środków trwałych
🟪 Na serwer rządowy mają trafiać automatycznie wszystkie faktury
🟪 To zwiększy koszt rozliczania podatków dla najmniejszych firm, ale zarazem ograniczy koszt fiskusa oraz zmniejszy liczbę kontroli - uważają eksperci
🟪 System pozwoli zrealizować rządowi to, co próbował przed dwoma laty - test przedsiębiorcy. Łatwiej rozpoznać, kto naprawdę prowadzi firmę, a kto tylko obniża sobie w ten sposób podatek

Na comiesięcznym przesyłaniu do ZUS od przyszłego roku informacji o osiągniętym dochodzie się nie skończy. Polski Ład przewiduje jeszcze inne nowe obowiązki dla przedsiębiorców, choć ich spełnianie będzie wymagane dopiero od 2023 r.

Chodzi o planowany obowiązek przesyłania skarbówce w wersji elektronicznej księgi przychodów i rozchodów oraz ewidencji środków trwałych - podaje serwis zus.pox.pl. Będzie to działać w ramach Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK), a struktury plików noszą nazwę JPK_PKPIR (księga przychodów i rozchodów) oraz JPK_EST (ewidencja środków trwałych).

Coś takiego jak JPK_PKPIR co prawda już istnieje, ale firmy mają obowiązek przekazywania takiego pliku tylko na żądanie organów podatkowych. Od 2023 r. trzeba będzie ten plik przesyłać co miesiąc bez żadnego żądania - wynika z przygotowywanych zapisów zmian podatkowych w Polskim Ładzie.

Nałożenie na przedsiębiorców obowiązku składania raportów takich jak księga przychodu i rozchodu oraz ewidencji środków trwałych wynika z faktu wprowadzenia nowego podatku od dochodu, który w ustawach podatkowych Polskiego Ładu nazywany jest składką na ubezpieczenie zdrowotne. Celem tych nowych obowiązków ma być zapewne cel fiskalny, który pozwoli na unikanie zmienności w uiszczanych podatkach wynikających również np. z zawieszania działalności gospodarczej czy możliwych korekt faktur po wyznaczonym terminie, czyli 20. dniu każdego miesiąca - -komentuje prof. Paweł Wojciechowski, wiceprezydent i główny ekonomista Pracodawców RP, a zarazem były minister finansów, następca Zyty Gilowskiej na tym stanowisku.

➡ Dotąd przepisy nie nakładały na podatników obowiązku prowadzenia księgi przychodów i rozchodów w formie elektronicznej, w związku z czym dopuszczalna była forma papierowa. Na żądanie organu można było zrobić nawet skan księgi i wysłać, ważne tylko, żeby był czytelny. Za rok i nieco ponad dwa miesiące wszystkie dane będą musiały być ustandaryzowane, przechowywane i przesyłane tak, żeby fiskus mógł łatwo przeglądać dane.

- Z pewnością te czynności zostaną przerzucone na biura rachunkowe.

Ci przedsiębiorcy, którzy prowadzili księgowość sami, coraz skuteczniej są do tego zniechęcani. Wymagać to będzie więcej czasu.

Nowe pliki JPK przesyłane będą obowiązkowo na serwer Ministerstwa Finansów w terminie do 20. dnia każdego miesiąca.[…] Wchodzą w życie 1 stycznia 2023 r. Od tej daty nie będzie możliwości uniknięcia prowadzenia zarówno PKPiR, jak i Ewidencji Środków Trwałych w formie elektronicznej.

Obowiązek ma dotyczyć nie tylko przedsiębiorstw, które rozliczają się podatkiem dochodowym, ale również tych rozliczających się na podstawie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Po wdrożeniu nowych przepisów urzędy skarbowe będą na bieżąco pozyskiwać informacje dotyczące nie tylko dochodu przedsiębiorcy i należnych od niego zaliczek na podatek dochodowy, ale również informację o aktualnych składnikach majątku firmy - podsumowano.

➡ Wszystkie faktury na serwerze rządowym

Co więcej, również od 2023 r. wejść ma obowiązek wysyłania wszystkich faktur na serwer Ministerstwa Finansów. Rządowy system ruszył już w październiku.

Krajowy System e-Faktur gromadzić będzie wszystkie faktury wystawiane przez polskich przedsiębiorców. I nie będzie można wysłać faktury w formie obrazka, ale w formie bazodanowej w ustrukturyzowanym pliku. Księgowanie dokumentu ma się odbywać w programach księgowych obu stron transakcji jednocześnie. Każda wystawiona w Polsce faktura wystawiana będzie w formie elektronicznej, tylko i wyłącznie za pośrednictwem rządowej platformy, a każdy przedsiębiorca posiadać będzie własne konto w systemie.

Wprowadzenie e-Faktur wymagać będzie zintegrowania dotychczasowych systemów księgowych z Krajowym Systemem e-Faktur.

Nowy system ma usprawnić kontrole i uszczelnić system podatkowy. Obiekty kontroli wybierać będzie system w zależności od kryteriów ustalonych przez urzędników. Państwo buduje w ten sposób sieć, przez którą coraz trudniej będzie się przecisnąć tym, którzy robią coś niezgodnie z przepisami. Na przykład osobom, które działają jako firma, ale de facto pracują identycznie jak pracownik na etacie.

Źródło:
Onet.pl
2 tygodni temu
Biuro Rachunkowe Onesta

Szykują się zmiany, zmiany.....

A co Wy o nich sądzicie?

#PolskiŁa
... Czytaj dalejZwiń

Szykują się zmiany, zmiany.....

A co Wy o nich sądzicie? 

#PolskiŁad
3 tygodni temu
Biuro Rachunkowe Onesta

➡E-faktury już od października.
Nowe zasady fakturowania.

Już w październiku rusza rządowy system e-faktur. Docelowo faktury wystawiane będą wyłącznie elektronicznie i wszystkie trafiać będą na serwer Ministerstwa Finansów. Już wkrótce system stanie się obowiązkowy dla wszystkich firm, a faktury papierowe zostaną całkowicie wyeliminowane.

Nowe zasady wystawiania faktur wprowadzają prawdziwą rewolucję w tym zakresie. Nowelizacja ustawy o VAT zakłada bowiem wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur, który gromadzić będzie wszystkie faktury wystawiane przez polskich przedsiębiorców.

Mówiąc o fakturowaniu elektronicznym nie mamy jednak na myśli powszechnej już dziś wysyłki zwykłych faktur w formacie pdf. Nowy system e-Faktur opiera się bowiem na wprowadzeniu elektronicznej faktury w postaci ustrukturyzowanego pliku, który tworzony będzie zgodnie z wyznaczonym przez ministerstwo standardem. Taki wystandaryzowany plik wysyłany będzie nie tylko kontrahentowi, ale trafi również - już w momencie wystawienia - na serwer fiskusa. Jednocześnie, dokument taki będzie mógł być księgowany w programach księgowych obu stron transakcji w sposób całkowicie zautomatyzowany.

Zgodnie z rządowymi założeniami, system zostanie uruchomiony już 1 października 2021 roku. Przez pierwsze trzy miesiące, elektroniczne fakturowanie funkcjonować będzie jednak tylko w trybie testowym. Zgodnie z nowymi przepisami, właściwy system e-faktur ruszy 1 stycznia 2022 roku i przez pierwszy rok jego wdrożenie w firmie będzie dobrowolne. System stanie się obowiązkowy dla wszystkich firm od 1 stycznia 2023 roku.

🟪 E-faktury. Jak to działa?

Krajowy System e-Faktur ma gromadzić wszystkie faktury wystawiane przez polskich przedsiębiorców. Każda wystawiona w Polsce faktura wystawiana będzie w formie elektronicznej, tylko i wyłącznie za pośrednictwem rządowej platformy. Tak wystawiona elektroniczna faktura trafiać będzie automatycznie na serwer Ministerstwa Finansów, skąd będzie mogła zostać pobrana przez drugą stronę transakcji.

Każdy przedsiębiorca posiadać będzie własne konto w systemie e-Faktur, za pośrednictwem którego będzie mógł nie tylko wystawiać nowe faktury, ale również pobierać faktury wystawione przez kontrahentów. Dostęp do konta w systemie możliwy będzie po uwierzytelnieniu za pomocą podpisu elektronicznego lub konta ePUAP.

W przypadku osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, uprawnienia do wystawiania i odbierania faktur nadawane będą automatycznie właścicielowi firmy. Przedsiębiorca będzie mógł jednak upoważnić do fakturowania lub przeglądania dokumentów również inne osoby, np. pracowników biura rachunkowego.

Wprowadzenie e-Faktur wymagać będzie zintegrowania dotychczasowych systemów księgowych z Krajowym Systemem e-Faktur. Firmy zobligowane zostaną do przeprowadzenia takiego procesu do końca 2022 roku. Od 1 stycznia 2023 roku wszystkie firmy będą bowiem zobligowane do wystawiania i odbierania faktur wyłącznie za pośrednictwem rządowej platformy.

🟪 Po co nam e-Faktury?

Głównym celem wprowadzenia e-Faktur jest oczywiście uszczelnienie systemu podatkowego. Nowy system ma bowiem usprawnić kontrole i przyspieszyć proces wykrywania oszustw podatkowych.

Ministerstwo Finansów wskazuje jednak na szereg korzyści z systemu dla samych podatników. Według Ministerstwa, faktury dostępne w rządowej bazie danych nie ulegną zniszczeniu, przez co nie będzie już konieczności wydawania duplikatów faktur. Również sam podatnik nie będzie miał obowiązku przechowywania faktur, gdyż będą one przechowywane na serwerze Ministerstwa przez okres 10 lat.

W celu zachęcenia do wcześniejszego wdrożenia e-Faktur, nowe przepisy zakładają również skrócenie okresu zwrotu VAT z 60 do 40 dni dla firm korzystających z e-fakturowania.

Polska będzie czwartym krajem Unii Europejskiej, który zdecydował się na wdrożenie systemu e-faktur. Pierwszym państwem, które wdrożyło podobny system, były Włochy, gdzie system funkcjonuje obowiązkowo już od 3 lat.

#e-faktury
... Czytaj dalejZwiń

➡E-faktury już od października. 
Nowe zasady fakturowania.

Już w październiku rusza rządowy system e-faktur. Docelowo faktury wystawiane będą wyłącznie elektronicznie i wszystkie trafiać będą na serwer Ministerstwa Finansów. Już wkrótce system stanie się obowiązkowy dla wszystkich firm, a faktury papierowe zostaną całkowicie wyeliminowane.

Nowe zasady wystawiania faktur wprowadzają prawdziwą rewolucję w tym zakresie. Nowelizacja ustawy o VAT zakłada bowiem wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur, który gromadzić będzie wszystkie faktury wystawiane przez polskich przedsiębiorców.

Mówiąc o fakturowaniu elektronicznym nie mamy jednak na myśli powszechnej już dziś wysyłki zwykłych faktur w formacie pdf. Nowy system e-Faktur opiera się bowiem na wprowadzeniu elektronicznej faktury w postaci ustrukturyzowanego pliku, który tworzony będzie zgodnie z wyznaczonym przez ministerstwo standardem. Taki wystandaryzowany plik wysyłany będzie nie tylko kontrahentowi, ale trafi również - już w momencie wystawienia - na serwer fiskusa. Jednocześnie, dokument taki będzie mógł być księgowany w programach księgowych obu stron transakcji w sposób całkowicie zautomatyzowany.

Zgodnie z rządowymi założeniami, system zostanie uruchomiony już 1 października 2021 roku. Przez pierwsze trzy miesiące, elektroniczne fakturowanie funkcjonować będzie jednak tylko w trybie testowym. Zgodnie z nowymi przepisami, właściwy system e-faktur ruszy 1 stycznia 2022 roku i przez pierwszy rok jego wdrożenie w firmie będzie dobrowolne. System stanie się obowiązkowy dla wszystkich firm od 1 stycznia 2023 roku.

🟪 E-faktury. Jak to działa?

Krajowy System e-Faktur ma gromadzić wszystkie faktury wystawiane przez polskich przedsiębiorców. Każda wystawiona w Polsce faktura wystawiana będzie w formie elektronicznej, tylko i wyłącznie za pośrednictwem rządowej platformy. Tak wystawiona elektroniczna faktura trafiać będzie automatycznie na serwer Ministerstwa Finansów, skąd będzie mogła zostać pobrana przez drugą stronę transakcji.

Każdy przedsiębiorca posiadać będzie własne konto w systemie e-Faktur, za pośrednictwem którego będzie mógł nie tylko wystawiać nowe faktury, ale również pobierać faktury wystawione przez kontrahentów. Dostęp do konta w systemie możliwy będzie po uwierzytelnieniu za pomocą podpisu elektronicznego lub konta ePUAP.

W przypadku osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, uprawnienia do wystawiania i odbierania faktur nadawane będą automatycznie właścicielowi firmy. Przedsiębiorca będzie mógł jednak upoważnić do fakturowania lub przeglądania dokumentów również inne osoby, np. pracowników biura rachunkowego.

Wprowadzenie e-Faktur wymagać będzie zintegrowania dotychczasowych systemów księgowych z Krajowym Systemem e-Faktur. Firmy zobligowane zostaną do przeprowadzenia takiego procesu do końca 2022 roku. Od 1 stycznia 2023 roku wszystkie firmy będą bowiem zobligowane do wystawiania i odbierania faktur wyłącznie za pośrednictwem rządowej platformy.

🟪 Po co nam e-Faktury?

Głównym celem wprowadzenia e-Faktur jest oczywiście uszczelnienie systemu podatkowego. Nowy system ma bowiem usprawnić kontrole i przyspieszyć proces wykrywania oszustw podatkowych.

Ministerstwo Finansów wskazuje jednak na szereg korzyści z systemu dla samych podatników. Według Ministerstwa, faktury dostępne w rządowej bazie danych nie ulegną zniszczeniu, przez co nie będzie już konieczności wydawania duplikatów faktur. Również sam podatnik nie będzie miał obowiązku przechowywania faktur, gdyż będą one przechowywane na serwerze Ministerstwa przez okres 10 lat.

W celu zachęcenia do wcześniejszego wdrożenia e-Faktur, nowe przepisy zakładają również skrócenie okresu zwrotu VAT z 60 do 40 dni dla firm korzystających z e-fakturowania.

Polska będzie czwartym krajem Unii Europejskiej, który zdecydował się na wdrożenie systemu e-faktur. Pierwszym państwem, które wdrożyło podobny system, były Włochy, gdzie system funkcjonuje obowiązkowo już od 3 lat. 

#e-faktury
3 tygodni temu
Biuro Rachunkowe Onesta

Do (prawdopodobnego) 🤷‍♀️ wejścia w życie tzw. Polskiego Ładu zostało równo 100 dni i liczba niewiadomych wciąż poraża 🤯 Realnie, nawet najmniejsze firmy usługowe nie wiedzą czy zostać na liniowym, czy może jednak skala lub ryczałt - a może w ogóle spółka z o.o.

O ile malutkie firmy jeszcze w grudniu zdążą wykonać jakieś ruchy, by od stycznia jak najbardziej suchą nogą przejść przez tę rewolucję (w pełni suchą będzie ciężko) to firmy większe mają jednak duży problem.
W miesiąc zrobić restrukturyzację biznesu, gdzie są pracownicy, duży majątek, umowy w toku, dotacje będzie dosyć ciężko - a każdy dzień działania w roku 2022 r. może być podatkowo drogi, gdy nie zrobi się nic...
Nawet tak proste sytuacje jak to czy wykupować już samochód z leasingu, czy może już go sprzedawać, a może jednak nie robić z tym tematem nic - to jedna wielka niewiadoma.
Ogólnie rzecz biorąc, nie wygląda to do końca poważnie i znając życie - dopiero pod koniec listopada będziemy finalnie wiedzieli na czym stoimy.
Dziwne to trochę, że na 100 dni przed wejściem w życie takiej wielkiej rewolucji wiadomo tak mało - nawet rezerwowanie sali weselnej czy orkiestry albo ciekawych hoteli robi się z duuuużo większym wyprzedzeniem niż przedsiębiorcy będą mieć czasu na jakiekolwiek decyzje.

Źródło:
Samir Kayyali Doradztwo Podatkowe
... Czytaj dalejZwiń

Do (prawdopodobnego) 🤷‍♀️ wejścia w życie tzw. Polskiego Ładu zostało równo 100 dni i liczba niewiadomych wciąż poraża 🤯 Realnie, nawet najmniejsze firmy usługowe nie wiedzą czy zostać na liniowym, czy może jednak skala lub ryczałt - a może w ogóle spółka z o.o.

O ile malutkie firmy jeszcze w grudniu zdążą wykonać jakieś ruchy, by od stycznia jak najbardziej suchą nogą przejść przez tę rewolucję (w pełni suchą będzie ciężko) to firmy większe mają jednak duży problem. 
W miesiąc zrobić restrukturyzację biznesu, gdzie są pracownicy, duży majątek, umowy w toku, dotacje będzie dosyć ciężko - a każdy dzień działania w roku 2022 r. może być podatkowo drogi, gdy nie zrobi się nic...
Nawet tak proste sytuacje jak to czy wykupować już samochód z leasingu, czy może już go sprzedawać, a może jednak nie robić z tym tematem nic - to jedna wielka niewiadoma.
Ogólnie rzecz biorąc, nie wygląda to do końca poważnie i znając życie - dopiero pod koniec listopada będziemy finalnie wiedzieli na czym stoimy. 
Dziwne to trochę, że na 100 dni przed wejściem w życie takiej wielkiej rewolucji wiadomo tak mało - nawet rezerwowanie sali weselnej czy orkiestry albo ciekawych hoteli robi się z duuuużo większym wyprzedzeniem niż przedsiębiorcy będą mieć czasu na jakiekolwiek decyzje.

Źródło:
Samir Kayyali Doradztwo Podatkowe
3 tygodni temu
Biuro Rachunkowe Onesta

➡ Amortyzacja mieszkania.
Zakaz zaliczania w koszty od przyszłego roku.

Przedsiębiorca wykonujący działalność w prywatnym mieszkaniu mógł dotychczas zaliczać amortyzację lokalu do kosztów uzyskania przychodu. Od przyszłego roku fiskus nie uzna takiego kosztu. ❕

W obecnym stanie prawnym, każda osoba prowadząca działalność gospodarczą w domu, może zaliczyć amortyzację lokalu mieszkalnego do kosztów uzyskania przychodu.

Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w prywatnym mieszkaniu lub domu, często wykorzystuje na cele działalności jedynie część powierzchni takiego lokalu. W takim przypadku przedsiębiorca ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu nie tylko koszty bezpośrednio związane z prowadzeniem działalności gospodarczej (zakup towarów, telefony, paliwo), ale również koszty pośrednie, związane z utrzymaniem i eksploatacją mieszkania lub domu.

Wydatki takie stanowią koszty uzyskania przychodu proporcjonalnie do powierzchni mieszkania wykorzystywanej dla celów działalności gospodarczej. Przykładowo, jeżeli do celów działalności gospodarczej wykorzystujemy 20% powierzchni mieszkania, to do kosztów uzyskania przychodów mamy prawo zaliczyć 20% wydatków ponoszonych na jego utrzymanie.

Możliwość amortyzowania prywatnego lokalu wykorzystywanego również do działalności gospodarczej istniała od wielu lat i wynikała wprost z ustawy o podatku dochodowym. Niestety, od przyszłego roku taka możliwość przestanie istnieć. Nowelizacja ustawy o PIT zawarta w tzw. Polskim Ładzie likwiduje bowiem możliwość amortyzowania prywatnych lokali.

Całkowity zakaz amortyzacji prywatnych mieszkań wprowadzony został w celu ujednolicenia opodatkowania najmu mieszkań. Zdecydowana większość wynajmujących wykorzystywała bowiem amortyzację do unikania opodatkowania. Nowe przepisy, eliminując możliwość amortyzacji prywatnych lokali, de facto narzucają więc wynajmującym zmianę formy opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Zmiana przepisów, która miała docelowo dotyczyć opodatkowania najmu, rykoszetem odbije się jednak również na osobach prowadzących działalność gospodarczą w swoim prywatnym lokalu. Nowe przepisy nie przewidują bowiem żadnych wyjątków, wobec czego możliwość amortyzowania lokalu stracą również przedsiębiorcy wykorzystujący część mieszkania lub domu do celów działalności gospodarczej. W niektórych przypadkach może to oznaczać wzrost obciążeń podatkowych nawet o kilka tysięcy złotych rocznie ❗️

Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2022 roku. Odpisy amortyzacyjne od prywatnego lokalu mogą być zatem dokonywane jedynie do grudnia 2021 roku.

Amortyzacja to niejedyny koszt związany z prywatnym lokalem, jaki może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą w domu. Osoba taka może bowiem zaliczyć do kosztów również czynsz, opłaty za prąd, gaz i wodę, jak również odsetki od kredytu hipotecznego. Możliwość zaliczania tych wydatków w koszty firmy nie ulega zmianie i w 2022 roku będzie wciąż możliwa.

A co Wy sądzicie o Polskim Ładzie?

#PolskiŁa
... Czytaj dalejZwiń

➡ Amortyzacja mieszkania. 
Zakaz zaliczania w koszty od przyszłego roku.

Przedsiębiorca wykonujący działalność w prywatnym mieszkaniu mógł dotychczas zaliczać amortyzację lokalu do kosztów uzyskania przychodu. Od przyszłego roku fiskus nie uzna takiego kosztu. ❕

W obecnym stanie prawnym, każda osoba prowadząca działalność gospodarczą w domu, może zaliczyć amortyzację lokalu mieszkalnego do kosztów uzyskania przychodu.

Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w prywatnym mieszkaniu lub domu, często wykorzystuje na cele działalności jedynie część powierzchni takiego lokalu. W takim przypadku przedsiębiorca ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu nie tylko koszty bezpośrednio związane z prowadzeniem działalności gospodarczej (zakup towarów, telefony, paliwo), ale również koszty pośrednie, związane z utrzymaniem i eksploatacją mieszkania lub domu.

Wydatki takie stanowią koszty uzyskania przychodu proporcjonalnie do powierzchni mieszkania wykorzystywanej dla celów działalności gospodarczej. Przykładowo, jeżeli do celów działalności gospodarczej wykorzystujemy 20% powierzchni mieszkania, to do kosztów uzyskania przychodów mamy prawo zaliczyć 20% wydatków ponoszonych na jego utrzymanie.

Możliwość amortyzowania prywatnego lokalu wykorzystywanego również do działalności gospodarczej istniała od wielu lat i wynikała wprost z ustawy o podatku dochodowym. Niestety, od przyszłego roku taka możliwość przestanie istnieć. Nowelizacja ustawy o PIT zawarta w tzw. Polskim Ładzie likwiduje bowiem możliwość amortyzowania prywatnych lokali.

Całkowity zakaz amortyzacji prywatnych mieszkań wprowadzony został w celu ujednolicenia opodatkowania najmu mieszkań. Zdecydowana większość wynajmujących wykorzystywała bowiem amortyzację do unikania opodatkowania. Nowe przepisy, eliminując możliwość amortyzacji prywatnych lokali, de facto narzucają więc wynajmującym zmianę formy opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Zmiana przepisów, która miała docelowo dotyczyć opodatkowania najmu, rykoszetem odbije się jednak również na osobach prowadzących działalność gospodarczą w swoim prywatnym lokalu. Nowe przepisy nie przewidują bowiem żadnych wyjątków, wobec czego możliwość amortyzowania lokalu stracą również przedsiębiorcy wykorzystujący część mieszkania lub domu do celów działalności gospodarczej. W niektórych przypadkach może to oznaczać wzrost obciążeń podatkowych nawet o kilka tysięcy złotych rocznie ❗️

Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2022 roku. Odpisy amortyzacyjne od prywatnego lokalu mogą być zatem dokonywane jedynie do grudnia 2021 roku.

Amortyzacja to niejedyny koszt związany z prywatnym lokalem, jaki może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą w domu. Osoba taka może bowiem zaliczyć do kosztów również czynsz, opłaty za prąd, gaz i wodę, jak również odsetki od kredytu hipotecznego. Możliwość zaliczania tych wydatków w koszty firmy nie ulega zmianie i w 2022 roku będzie wciąż możliwa. 

A co Wy sądzicie o Polskim Ładzie?

#PolskiŁad
1 miesiąc temu
Biuro Rachunkowe Onesta

➡ Polski Ład: Największa w historii podwyżka podatków dla przedsiębiorców

Zmiany podatkowe zaproponowane w Polskim Ładzie są największą w historii podwyżką podatków dla przedsiębiorców i osób najbardziej zaangażowanych w budowę polskiej gospodarki - napisała Konfederacja Lewiatan w liczącym 75 stron stanowisku, przesłanym do resortu finansów. Pracodawcy sprzeciwiają się nowym rozwiązaniom i apelują do rządu o odstąpienie od propozycji, których celem jest zwiększenie opodatkowania i oskładkowania przedsiębiorców i pracowników.

- Sprzeciwiamy się wprowadzaniu zmian bez poszanowania interesów firm i obywateli. Będą one miały niekorzystne skutki gospodarcze, pogorszą warunki prowadzenia działalności gospodarczej i ustawią Polskę wśród krajów z najgorszym systemem podatkowym na świecie. Postulujemy przeprowadzenie co najmniej kilkumiesięcznych, wnikliwych konsultacji i analiz przedstawionych propozycji, których celem będzie wypracowanie rozwiązań kompromisowych oraz wyeliminowanie wadliwych przepisów i regulacji - mówi Maciej Witucki, prezydent Konfederacji Lewiatan.

Konfederacja Lewiatan, biorąc pod uwagę ogromną liczbę zastrzeżeń do proponowanych zmian, apeluje o wydłużenie procesu legislacyjnego i procedowanie zmian w sposób zapewniający omówienie z zainteresowanymi zgłaszanych uwag i postulatów. Zgodnie z deklaracjami przedstawicieli rządu, planowane zmiany zostaną skierowane do Sejmu już w najbliższych dniach, tj. we wrześniu br. Następnie projekt zostanie rozpatrzony na jednym, maksymalnie dwóch posiedzeniach Sejmu, tak aby dać Senatowi czas na rozpatrzenie uchwalonej ustawy.

Harmonogram prac legislacyjnych oraz konstytucyjne terminy na rozpatrzenie ustawy, podpisanie przez Prezydenta oraz jej ogłoszenie, pozwalają sądzić, że projekt będzie procedowany w wielkim pośpiechu, który uniemożliwi merytoryczną dyskusję na forum Parlamentu, skorygowanie jego wad i zapewnienie przepisom standardu odpowiadającego zasadom prawidłowej legislacji. Tak obszerne i istotne zmiany wprowadzane do kluczowych ustaw podatkowych oraz ingerujące w interesy praktycznie wszystkich przedsiębiorców, nie mogą być uchwalane w pośpiechu.

Przyjęcie zmian w kształcie zaproponowanym przez resort finansów spowoduje niezliczone problemy ze stosowaniem nowych przepisów. Przez kolejne miesiące albo lata, będą przedmiotem objaśnień wydawanych przez Ministra Finansów i sporów podatników z organami podatkowymi i sądami administracyjnymi.

Źródło
⬇⬇⬇
Konfederacja Lewiatan
... Czytaj dalejZwiń

➡ Polski Ład: Największa w historii podwyżka podatków dla przedsiębiorców

Zmiany podatkowe zaproponowane w Polskim Ładzie są największą w historii podwyżką podatków dla przedsiębiorców i osób najbardziej zaangażowanych w budowę polskiej gospodarki - napisała Konfederacja Lewiatan w liczącym 75 stron stanowisku, przesłanym do resortu finansów. Pracodawcy sprzeciwiają się nowym rozwiązaniom i apelują do rządu o odstąpienie od propozycji, których celem jest zwiększenie opodatkowania i oskładkowania przedsiębiorców i pracowników.

- Sprzeciwiamy się wprowadzaniu zmian bez poszanowania interesów firm i obywateli. Będą one miały niekorzystne skutki gospodarcze, pogorszą warunki prowadzenia działalności gospodarczej i ustawią Polskę wśród krajów z najgorszym systemem podatkowym na świecie. Postulujemy przeprowadzenie co najmniej kilkumiesięcznych, wnikliwych konsultacji i analiz przedstawionych propozycji, których celem będzie wypracowanie rozwiązań kompromisowych oraz wyeliminowanie wadliwych przepisów i regulacji - mówi Maciej Witucki, prezydent Konfederacji Lewiatan.

Konfederacja Lewiatan, biorąc pod uwagę ogromną liczbę zastrzeżeń do proponowanych zmian, apeluje o wydłużenie procesu legislacyjnego i procedowanie zmian w sposób zapewniający omówienie z zainteresowanymi zgłaszanych uwag i postulatów. Zgodnie z deklaracjami przedstawicieli rządu, planowane zmiany zostaną skierowane do Sejmu już w najbliższych dniach, tj. we wrześniu br. Następnie projekt zostanie rozpatrzony na jednym, maksymalnie dwóch posiedzeniach Sejmu, tak aby dać Senatowi czas na rozpatrzenie uchwalonej ustawy.

Harmonogram prac legislacyjnych oraz konstytucyjne terminy na rozpatrzenie ustawy, podpisanie przez Prezydenta oraz jej ogłoszenie, pozwalają sądzić, że projekt będzie procedowany w wielkim pośpiechu, który uniemożliwi merytoryczną dyskusję na forum Parlamentu, skorygowanie jego wad i zapewnienie przepisom standardu odpowiadającego zasadom prawidłowej legislacji. Tak obszerne i istotne zmiany wprowadzane do kluczowych ustaw podatkowych oraz ingerujące w interesy praktycznie wszystkich przedsiębiorców, nie mogą być uchwalane w pośpiechu.

Przyjęcie zmian w kształcie zaproponowanym przez resort finansów spowoduje niezliczone problemy ze stosowaniem nowych przepisów. Przez kolejne miesiące albo lata, będą przedmiotem objaśnień wydawanych przez Ministra Finansów i sporów podatników z organami podatkowymi i sądami administracyjnymi.

Źródło 
⬇⬇⬇
Konfederacja Lewiatan
1 miesiąc temu
Biuro Rachunkowe Onesta

➡ E-faktura - przyspieszenie i standaryzacja procesu fakturowania

Rada Ministrów przyjęła projekt zmian do ustawy VAT wdrażającej Krajowy System e-Faktur (KSeF). Ministerstwo Finansów chce wspólnie z biznesem testować nowe rozwiązanie już od października 2021 r., tak, aby jak najwięcej firm korzystało w pełni z e-faktury w 2022 r. Ministerstwo Finansów opublikowało jednocześnie roboczą wersję struktury logicznej e-faktury. Opracowaliśmy ją z uwzględnieniem uwag zgłoszonych podczas konsultacji podatkowych z przedsiębiorcami.

W pierwszej fazie wdrażania e-faktury, polscy przedsiębiorcy będą z niej korzystać dobrowolnie. Będzie ona działała, jako jedna z dopuszczonych form dokumentowania sprzedaży, obok faktur papierowych i obecnie już występujących w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych. W 2023 r. korzystanie z e-faktury stanie się obligatoryjne.

Wdrożenie e-faktur to kolejny przykład cyfryzacji usług fiskusa. Przyniesie dwa bardzo pozytywne skutki dla polskiej gospodarki. Po pierwsze znacznie ułatwi rozliczanie obrotu pomiędzy przedsiębiorcami. Po drugie, przyspieszy wykrywanie prób wyłudzenia podatku, a przez to zwiększy bezpieczeństwo uczciwych firm i posłuży dalszemu zmniejszeniu luki VAT – wyjaśnia wiceminister Jan Sarnowski.

Korzyści wynikające z tego rozwiązania:

✔️ Szybkość: podatnicy wybierający e-fakturę, otrzymają zwrot VAT o 1/3 szybciej – termin zwrotu skróci się dla nich o 20 dni, z 60 na 40.
✔️ Bezpieczeństwo: faktura pozostanie w bazie danych MF i nigdy nie ulegnie zniszczeniu czy zaginięciu, nie będzie konieczności wydawania jej duplikatów.
✔️ Przyspieszenie obrotu: dzięki działaniu za pośrednictwem bazy ministerstwa, zawsze będziemy mieli pewność, że faktura trafiła do kontrahenta.
✔️ Wygodę: e-faktury będą wydawane według jednego wzorca tak, że będą bardzo łatwe w użyciu.
✔️ Standaryzację: wzajemne rozliczenia oraz księgowanie faktur w systemach FK stanie się dużo łatwiejsze.
✔️ Mniej obowiązków: podatnik nie będzie musiał przechowywać faktur wystawionych w KSeF, ponieważ będą one przechowywane przez administrację przez okres 10 lat, a więc co do zasady w okresie, w którym większość zobowiązań podatkowych się przedawnia
✔️ Mniej danych do przesłania: podatnik wystawiający faktury w KSeF nie będzie musiał przesyłać na żądanie organów podatkowych struktury Jednolitego Pliku Kontrolnego dla Faktur (JPK_FA). Dane te będą dostępne dla organów podatkowych w KSeF, a zatem ich dodatkowe przesyłanie nie miałoby uzasadnienia
E-Faktura to wiele korzyści dla biznesu. To nie tylko szybszy zwrot VAT, ale także postulowane przez przedsiębiorców przyspieszenie i standaryzacja procesu fakturowania. Ponadto to likwidacja wielu obowiązków podatkowych, w tym zwłaszcza konieczności przechowywania faktur przez podatnika i udostępniania ich podczas kontroli, czy przesyłania na żądanie organów struktury JPK_FA – dodaje wiceminister Jan Sarnowski.

SLIM VAT 2 i zmiany w fakturowaniu w ramach KSeF

W ramach projektu wdrażającego do polskiego systemu prawnego e-fakturę, procedowane są również zmiany w fakturowaniu stanowiące część pakietu SLIM VAT 2. Dotyczą one:

✔️ Braku obowiązku zamieszczania oznaczenia „Duplikat”, gdy faktura pierwotna ulegnie zniszczeniu lub zaginie;
✔️ Braku obowiązku umieszczania na fakturze korygującej wyrazów „Faktura korygująca” albo „Korekta”, czy wskazywania przyczyny korekty;
✔️ Korekt zbiorczych – będą możliwe do poszczególnych pozycji z faktury. Dopuszczalna będzie przez podatnika za dany okres na rzecz jednego odbiorcy, za pomocą faktury korygującej, zarówno korekta faktur poszczególnych dostaw lub usług, jak i korekta wszystkich dostaw lub usług;
✔️ Możliwości wcześniejszego wystawienia faktury – zmiana pozwoli podatnikom na wystawianie faktur nie wcześniej niż 60. dnia (zamiast obecnych 30 dni) przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, jak i 60. dnia przed otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.
Krajowy System e-Faktur – robocza wersja struktury logicznej e-faktury

Aby umożliwić dostosowanie systemów informatycznych do wprowadzanej innowacji, opublikowano roboczą wersję struktury logicznej e-Faktury (FA_VAT). Opracowano ją z uwzględnieniem uwag zgłoszonych podczas konsultacji podatkowych z przedsiębiorcami.

Roboczą wersję struktury FA_VAT udostępniono na stronie Ministerstwa Finansów – Krajowej Administracji Skarbowej w zakładce Krajowy System e-Faktur i na stronie podatki.gov.pl.

Pytania dotyczące struktury można już teraz kierować na adres: info.ksef@mf.gov.pl

Źródło
⬇⬇⬇
Ministerstwo Finansów
... Czytaj dalejZwiń

➡ E-faktura - przyspieszenie i standaryzacja procesu fakturowania

Rada Ministrów przyjęła projekt zmian do ustawy VAT wdrażającej Krajowy System e-Faktur (KSeF). Ministerstwo Finansów chce wspólnie z biznesem testować nowe rozwiązanie już od października 2021 r., tak, aby jak najwięcej firm korzystało w pełni z e-faktury w 2022 r. Ministerstwo Finansów opublikowało jednocześnie roboczą wersję struktury logicznej e-faktury. Opracowaliśmy ją z uwzględnieniem uwag zgłoszonych podczas konsultacji podatkowych z przedsiębiorcami.

W pierwszej fazie wdrażania e-faktury, polscy przedsiębiorcy będą z niej korzystać dobrowolnie. Będzie ona działała, jako jedna z dopuszczonych form dokumentowania sprzedaży, obok faktur papierowych i obecnie już występujących w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych. W 2023 r. korzystanie z e-faktury stanie się obligatoryjne.

Wdrożenie e-faktur to kolejny przykład cyfryzacji usług fiskusa. Przyniesie dwa bardzo pozytywne skutki dla polskiej gospodarki. Po pierwsze znacznie ułatwi rozliczanie obrotu pomiędzy przedsiębiorcami. Po drugie, przyspieszy wykrywanie prób wyłudzenia podatku, a przez to zwiększy bezpieczeństwo uczciwych firm i posłuży dalszemu zmniejszeniu luki VAT – wyjaśnia wiceminister Jan Sarnowski.

Korzyści wynikające z tego rozwiązania:

✔️ Szybkość: podatnicy wybierający e-fakturę, otrzymają zwrot VAT o 1/3 szybciej – termin zwrotu skróci się dla nich o 20 dni, z 60 na 40.
✔️ Bezpieczeństwo: faktura pozostanie w bazie danych MF i nigdy nie ulegnie zniszczeniu czy zaginięciu, nie będzie konieczności wydawania jej duplikatów.
✔️ Przyspieszenie obrotu: dzięki działaniu za pośrednictwem bazy ministerstwa, zawsze będziemy mieli pewność, że faktura trafiła do kontrahenta.
✔️ Wygodę: e-faktury będą wydawane według jednego wzorca tak, że będą bardzo łatwe w użyciu.
✔️ Standaryzację: wzajemne rozliczenia oraz księgowanie faktur w systemach FK stanie się dużo łatwiejsze.
✔️ Mniej obowiązków: podatnik nie będzie musiał przechowywać faktur wystawionych w KSeF, ponieważ będą one przechowywane przez administrację przez okres 10 lat, a więc co do zasady w okresie, w którym większość zobowiązań podatkowych się przedawnia
✔️ Mniej danych do przesłania: podatnik wystawiający faktury w KSeF nie będzie musiał przesyłać na żądanie organów podatkowych struktury Jednolitego Pliku Kontrolnego dla Faktur (JPK_FA). Dane te będą dostępne dla organów podatkowych w KSeF, a zatem ich dodatkowe przesyłanie nie miałoby uzasadnienia
E-Faktura to wiele korzyści dla biznesu. To nie tylko szybszy zwrot VAT, ale także postulowane przez przedsiębiorców przyspieszenie i standaryzacja procesu fakturowania. Ponadto to likwidacja wielu obowiązków podatkowych, w tym zwłaszcza konieczności przechowywania faktur przez podatnika i udostępniania ich podczas kontroli, czy przesyłania na żądanie organów struktury JPK_FA – dodaje wiceminister Jan Sarnowski.

SLIM VAT 2 i zmiany w fakturowaniu w ramach KSeF

W ramach projektu wdrażającego do polskiego systemu prawnego e-fakturę, procedowane są również zmiany w fakturowaniu stanowiące część pakietu SLIM VAT 2. Dotyczą one:

✔️ Braku obowiązku zamieszczania oznaczenia „Duplikat”, gdy faktura pierwotna ulegnie zniszczeniu lub zaginie;
✔️ Braku obowiązku umieszczania na fakturze korygującej wyrazów „Faktura korygująca” albo „Korekta”, czy wskazywania przyczyny korekty;
✔️ Korekt zbiorczych – będą możliwe do poszczególnych pozycji z faktury. Dopuszczalna będzie przez podatnika za dany okres na rzecz jednego odbiorcy, za pomocą faktury korygującej, zarówno korekta faktur poszczególnych dostaw lub usług, jak i korekta wszystkich dostaw lub usług;
✔️ Możliwości wcześniejszego wystawienia faktury – zmiana pozwoli podatnikom na wystawianie faktur nie wcześniej niż 60. dnia (zamiast obecnych 30 dni) przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, jak i 60. dnia przed otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.
Krajowy System e-Faktur – robocza wersja struktury logicznej e-faktury

Aby umożliwić dostosowanie systemów informatycznych do wprowadzanej innowacji, opublikowano roboczą wersję struktury logicznej e-Faktury (FA_VAT). Opracowano ją z uwzględnieniem uwag zgłoszonych podczas konsultacji podatkowych z przedsiębiorcami.

Roboczą wersję struktury FA_VAT udostępniono na stronie Ministerstwa Finansów – Krajowej Administracji Skarbowej w zakładce Krajowy System e-Faktur i na stronie podatki.gov.pl.

Pytania dotyczące struktury można już teraz kierować na adres: info.ksef@mf.gov.pl

Źródło
⬇⬇⬇
 Ministerstwo Finansów
3 miesięcy temu
Biuro Rachunkowe Onesta

➡ Polski Ład: Propozycje podatkowe szkodliwe dla gospodarki

Propozycje w zakresie opodatkowania i finansowania składki zdrowotnej, przedstawione w Polskim Ładzie oznaczają wzrost podatków ❗️ dla milionów obywateli. Więcej zapłacą przedsiębiorcy i pracownicy najbardziej zaangażowani w rozwój gospodarczy, najlepsi specjaliści i konkurencyjne firmy.

Zakładane zwiększenie progresji podatkowej i większa redystrybucja dochodów od osób lepiej zarabiających do grup słabiej uposażonych wpłynie negatywnie na gospodarkę. Zniechęci obywateli do podejmowania większej aktywności zawodowej, osłabi konkurencyjność Polski jako miejsca lokowania nowoczesnych i wysoko płatnych miejsc pracy. Propozycja, aby składka zdrowotna nie była odliczana od podatku oraz jej istotne podwyższenie, ma w założeniu poprawić jakość ochrony zdrowia obywateli, w rzeczywistości jest to sposób na zwiększenie wpływów budżetowych - mówi Przemysław Pruszyński, doradca podatkowy.

🟪 Pracujesz na etacie

Osoby zarabiające w przedziale pomiędzy 5 700 brutto a 11 100 zł brutto mają mieć możliwość zniwelowania podwyżki obciążeń związanych z brakiem prawa do odliczenia składki zdrowotnej od podatku poprzez zastosowanie dedykowanej im ulgi. Dla osób pracujących na etacie, zarabiających więcej niż kwota, która uprawnia do ulgi, obciążenia podatkowo-składkowe wzrosną. Podnoszenie podatków osobom, które aspirują do tzw. klasy średniej, której wsparcie i rozwijanie deklaruje rząd, budzi sprzeciw. To te osoby są najbardziej aktywne zawodowo. Wysokość ich wynagrodzenia wynika z ponadprzeciętnego wykształcenia i zaangażowania w rozwój firm i gospodarki. Brak prawa do odliczenia składki zdrowotnej spowoduje, że osoby z dochodem wynoszącym ok. 8 000 zł netto miesięcznie stracą po wprowadzeniu Polskiego Ładu.

▪️ Przykład: Osoba zarabiająca 13 000 zł brutto miesięcznie straci w skali roku ponad 350 zł

🟪 Prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą

Na proponowanych zmianach najbardziej stracą przedsiębiorcy prowadzący firmy w formie jednoosobowych działalności gospodarczych. To kilkaset tysięcy przedsiębiorstw produkcyjnych, handlowych, usługowych, które stanowią o sile naszej gospodarki i przedsiębiorczości. Są to firmy budowane przez lata, często duże zakłady, zatrudniające wielu pracowników. Przedsiębiorcy, którzy ponoszą pełne ryzyko biznesowe związane z utrzymaniem zamówień, produkcji, zatrudnienia i koniecznością ciągłego rozwoju (inwestycji) w celu utrzymania konkurencyjności na rynku krajowym i międzynarodowym. Tego typu przedsięwzięcia to nie umowa o pracę, z tytułu której na koniec miesiąca wypłacane jest wynagrodzenie, wiąże się ze wszelkimi ryzykami, które mogliśmy obserwować w momencie wybuchu epidemii Covid-19. Firmy te korzystają z 19% proc. stawki podatkowej, ale w okresie kiedy ponoszą straty, muszą z wypracowanych nadwyżek utrzymać zatrudnienie i ponieść stałe koszty przedsiębiorstwa (utrzymać budynki i maszyny, zapłacić kredyty, leasingi i usługi obce). Przedsiębiorcy ci muszą odprowadzić podatek także od przychodów, których nie otrzymali, np. w wyniku opóźnień w płatności od kontrahenta czy w przypadku zakwestionowania zgodności albo jakości wyprodukowanego towaru. To oni ponoszą odpowiedzialność za przedsiębiorstwo całym swoim majątkiem.

▪️ Przykład: Przedsiębiorca, opodatkowany podatkiem liniowym, który dzisiaj od 1 mln zł podstawy opodatkowania płaci 190 tys. zł podatku, po zmianie będzie musiał zapłacić 280 tys. zł (19% podatku i 9% składki zdrowotnej), tj. o 90 tys. więcej.

🟪 Jesteś samozatrudnionym

Polski Ład uderzy także w osoby, które ze względu na specyfikę swojej działalności, potrzebę większej elastyczności, świadczenia usług dla wielu podmiotów, decydują się prowadzić działalność gospodarczą zamiast zatrudnienia na umowie o pracę. Zawierają kontrakty B2B, nie są związani kodeksem pracy czy klauzulami wyłączności. Często to poszukiwani specjaliści (menedżerowie, inżynierowie, informatycy, programiści) prowadzący działalność opodatkowaną na zasadach ogólnych albo podatkiem liniowym. W ich przypadku po wejściu w życie nowych przepisów obciążenia wzrosną o prawie 50%.

▪️ Przykład: Inżynier świadczący usługi na podstawie umowy B2B, opodatkowany podatkiem liniowym, uzyskujący dochód po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne (1 457,49 zł) w wysokości 15 000 zł płaci obecnie 2 850 zł podatku, po zmianach będzie to 4 200 zł, tj. o 1 350 zł więcej. Rocznie zapłaci więcej 16 200 zł.

🟪 Korzystasz z ryczałtu lub karty podatkowej

Polski Ład zakłada także zmiany w opłacaniu składki zdrowotnej dla przedsiębiorców płacących ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i kartę podatkową. Najczęściej są to przedsiębiorcy prowadzący drobną działalność usługową, rzemieślniczą (usługi budowlane, taksówkowe, fryzjerskie, kosmetyczne, stolarskie, sprzątania wnętrz, itp.). W związku z brakiem możliwości odliczenia składki zdrowotnej od podatku ich obciążenia też wzrosną.

▪️ Przykład: Stolarz opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskał przychód w kwocie 7 000 zł. Ryczałt (5,5%) obliczony od tej kwoty wynosi 385 zł. Dzisiaj, po odliczeniu składki zdrowotnej (328,78 zł) przedsiębiorca wpłaca do urzędu skarbowego 56 zł podatku. Łącznie jego obciążenie z tytułu ryczałtu i składki zdrowotnej wynosi 441 zł.

Po zmianach zapłaci 385 zł ryczałtu (5,5%) i 128,10 zł składki zdrowotnej (1/3 stawki ryczałtu 1,83%), łącznie 513,10 zł. Wzrost obciążeń z tytułu podatku i składki zdrowotnej wyniesie 16,30%. Oprócz podatku i składki zdrowotnej musi zapłacić także 1 457,49 zł składek społecznych.
... Czytaj dalejZwiń

➡ Polski Ład: Propozycje podatkowe szkodliwe dla gospodarki

Propozycje w zakresie opodatkowania i finansowania składki zdrowotnej, przedstawione w Polskim Ładzie oznaczają wzrost podatków ❗️ dla milionów obywateli. Więcej zapłacą przedsiębiorcy i pracownicy najbardziej zaangażowani w rozwój gospodarczy, najlepsi specjaliści i konkurencyjne firmy.

Zakładane  zwiększenie progresji podatkowej i większa redystrybucja dochodów od osób lepiej zarabiających do grup słabiej uposażonych wpłynie negatywnie na gospodarkę. Zniechęci obywateli do podejmowania większej aktywności zawodowej, osłabi konkurencyjność Polski jako miejsca lokowania nowoczesnych i wysoko płatnych miejsc pracy. Propozycja, aby składka zdrowotna nie była odliczana od podatku oraz jej istotne podwyższenie, ma w założeniu poprawić jakość ochrony zdrowia obywateli, w rzeczywistości jest to sposób na zwiększenie wpływów budżetowych - mówi Przemysław Pruszyński, doradca podatkowy.

🟪 Pracujesz na etacie

Osoby zarabiające w przedziale pomiędzy 5 700 brutto a 11 100 zł brutto mają mieć możliwość zniwelowania podwyżki obciążeń związanych z brakiem prawa do odliczenia składki zdrowotnej od podatku poprzez zastosowanie dedykowanej im ulgi. Dla osób pracujących na etacie, zarabiających więcej niż kwota, która uprawnia do ulgi, obciążenia podatkowo-składkowe wzrosną. Podnoszenie podatków osobom, które aspirują do tzw. klasy średniej, której wsparcie i rozwijanie deklaruje rząd, budzi sprzeciw. To te osoby są najbardziej aktywne zawodowo. Wysokość ich wynagrodzenia wynika z ponadprzeciętnego wykształcenia i zaangażowania w rozwój firm i gospodarki. Brak prawa do odliczenia składki zdrowotnej spowoduje, że osoby z dochodem wynoszącym ok. 8 000 zł netto miesięcznie stracą po wprowadzeniu Polskiego Ładu.

▪️ Przykład:  Osoba zarabiająca 13 000 zł brutto miesięcznie straci w skali roku ponad 350 zł

🟪 Prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą

Na proponowanych zmianach najbardziej stracą przedsiębiorcy prowadzący firmy w formie jednoosobowych działalności gospodarczych. To kilkaset tysięcy przedsiębiorstw produkcyjnych, handlowych, usługowych, które stanowią o sile naszej gospodarki i przedsiębiorczości. Są to firmy budowane przez lata, często duże zakłady, zatrudniające wielu pracowników. Przedsiębiorcy, którzy ponoszą pełne ryzyko biznesowe związane z utrzymaniem zamówień, produkcji, zatrudnienia i koniecznością ciągłego rozwoju (inwestycji) w celu utrzymania konkurencyjności na rynku krajowym i międzynarodowym. Tego typu przedsięwzięcia to nie umowa o pracę, z tytułu której na koniec miesiąca wypłacane jest wynagrodzenie, wiąże się ze wszelkimi ryzykami, które mogliśmy obserwować w momencie wybuchu epidemii Covid-19. Firmy te korzystają z 19% proc. stawki podatkowej, ale w okresie kiedy ponoszą straty, muszą z wypracowanych nadwyżek utrzymać zatrudnienie i ponieść stałe koszty przedsiębiorstwa (utrzymać budynki i maszyny, zapłacić kredyty, leasingi i usługi obce). Przedsiębiorcy ci muszą odprowadzić podatek także od przychodów, których nie otrzymali, np. w wyniku opóźnień w płatności od kontrahenta czy w przypadku zakwestionowania zgodności albo jakości wyprodukowanego towaru. To oni ponoszą odpowiedzialność za przedsiębiorstwo całym swoim majątkiem.

▪️ Przykład:  Przedsiębiorca, opodatkowany podatkiem liniowym, który dzisiaj od 1 mln zł podstawy opodatkowania płaci 190 tys. zł podatku, po zmianie będzie musiał zapłacić 280 tys. zł (19% podatku i 9% składki zdrowotnej), tj. o 90 tys. więcej.

🟪 Jesteś samozatrudnionym

Polski Ład uderzy także w osoby, które ze względu na specyfikę swojej działalności, potrzebę większej elastyczności, świadczenia usług dla wielu podmiotów, decydują się prowadzić działalność gospodarczą zamiast zatrudnienia na umowie o pracę. Zawierają kontrakty B2B, nie są związani kodeksem pracy czy klauzulami wyłączności. Często to poszukiwani specjaliści (menedżerowie, inżynierowie, informatycy, programiści) prowadzący działalność opodatkowaną na zasadach ogólnych albo podatkiem liniowym. W ich przypadku po wejściu w życie nowych przepisów obciążenia wzrosną o prawie 50%. 

▪️ Przykład:  Inżynier świadczący usługi na podstawie umowy B2B, opodatkowany podatkiem liniowym, uzyskujący dochód po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne (1 457,49 zł) w wysokości 15 000 zł płaci obecnie 2 850 zł podatku, po zmianach będzie to 4 200 zł, tj. o 1 350 zł więcej. Rocznie zapłaci więcej 16 200 zł.

🟪 Korzystasz z ryczałtu lub karty podatkowej

Polski Ład zakłada także zmiany w opłacaniu składki zdrowotnej dla przedsiębiorców płacących ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i kartę podatkową. Najczęściej są to przedsiębiorcy prowadzący drobną działalność usługową, rzemieślniczą (usługi budowlane, taksówkowe, fryzjerskie, kosmetyczne, stolarskie, sprzątania wnętrz, itp.). W związku z brakiem możliwości odliczenia składki zdrowotnej od podatku ich obciążenia też wzrosną.

▪️ Przykład:  Stolarz opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskał przychód w kwocie 7 000 zł. Ryczałt (5,5%) obliczony od tej kwoty wynosi 385 zł. Dzisiaj, po odliczeniu składki zdrowotnej (328,78 zł) przedsiębiorca wpłaca do urzędu skarbowego 56 zł podatku. Łącznie jego obciążenie z tytułu ryczałtu i składki zdrowotnej wynosi 441 zł.

Po zmianach zapłaci 385 zł ryczałtu (5,5%) i 128,10 zł składki zdrowotnej (1/3 stawki ryczałtu 1,83%), łącznie 513,10 zł.  Wzrost obciążeń z tytułu podatku i składki zdrowotnej wyniesie 16,30%. Oprócz podatku i składki zdrowotnej musi zapłacić także 1 457,49 zł składek społecznych.
3 miesięcy temu
Biuro Rachunkowe Onesta

➡️ Uwaga na oszustów w sieci ❗️❗️❗️

Uwaga na SMS-y z fałszywą informacją, że odbiorca musi opłacić zaległy podatek w niewielkiej kwocie. Aby nakłonić odbiorców do zapłaty, oszuści rozsyłają wiadomości z numeru, który identyfikuje się jako „PODATNIK”. W SMS znajduje się link do strony www – skorzystanie z niego grozi przejęciem konta bankowego przez przestępców.

Aby dodatkowo skłonić odbiorcę SMS-a do reakcji, oszuści grożą, że jeśli odbiorca nie zapłaci „podatku”, przekażą sprawę do służb windykacyjnych. W treści wiadomości SMS umieścili link do strony internetowej, na której można opłacić rzekomą zaległość.

W rzeczywistości jest to fałszywa strona, która podszywa się pod usługę PayU.

Otrzymanie takiej wiadomości trzeba zgłosić do najbliższej jednostki Policji i poinformować o tym e-mailowo na adres incydent@mf.gov.pl.
... Czytaj dalejZwiń

➡️ Uwaga na oszustów w sieci ❗️❗️❗️

Uwaga na SMS-y z fałszywą informacją, że odbiorca musi opłacić zaległy podatek w niewielkiej kwocie. Aby nakłonić odbiorców do zapłaty, oszuści rozsyłają wiadomości z numeru, który identyfikuje się jako „PODATNIK”. W SMS znajduje się link do strony www – skorzystanie z niego grozi przejęciem konta bankowego przez przestępców.

Aby dodatkowo skłonić odbiorcę SMS-a do reakcji, oszuści grożą, że jeśli odbiorca nie zapłaci „podatku”, przekażą sprawę do służb windykacyjnych. W treści wiadomości SMS umieścili link do strony internetowej, na której można opłacić rzekomą zaległość.

W rzeczywistości jest to fałszywa strona, która podszywa się pod usługę PayU.

Otrzymanie takiej wiadomości trzeba zgłosić do najbliższej jednostki Policji i poinformować o tym e-mailowo na adres incydent@mf.gov.pl.
3 miesięcy temu
Biuro Rachunkowe Onesta

➡️ Polski Ład: MF planuje zmiany dotyczące amortyzacji składników majątku prywatnego wprowadzanego do firmy....

W ramach pakietu uszczelniającego podatki Ministerstwo Finansów planuje zmianę w przepisach o amortyzacji składników majątku prywatnego wprowadzanego do majątku firmy. Zmienią się także zasady dotyczące wykupu przedmiotu leasingu przez właścicieli firm.

Ministerstwo Finansów zakończyło prace nad pakietem przepisów, których celem jest dalsze uszczelnienie systemu podatkowego. Wśród nich znajdą się m.in. regulacje dotyczące jednoosobowych działalności gospodarczych.

Doprecyzowanie przepisów dotyczyło m.in. kwestii wprowadzania do majątku firmy składników majątku prywatnego przedsiębiorcy.

„Chodzi o sytuację, w której do majątku firmy wprowadzane są rzeczy, które wcześniej były wykorzystywane przez przedsiębiorcę przez kilka, czy nawet kilkanaście lat. Obecne przepisy pozwalają w takiej sytuacji odtworzyć wartość historyczną majątku, nawet jeśli do zakupu doszło wiele lat wcześniej. W rezultacie wartość przedmiotu podlegającego amortyzacji odbiega wyraźnie od jego rzeczywistej wartości, co rzutuje na wysokość podatku, sztucznie ją zmniejszając. W ten sposób koszty podatkowe są znacznie wyższe i w związku z tym dochód do opodatkowania jest mniejszy” – powiedział dyrektor Łożykowski.

Kolejną kwestią, którą chce uregulować w pakiecie uszczelniającym resort finansów, jest kwestia sprzedaży majątku firmowego. Chodzi głównie o sytuacje związane z leasingiem.

Zgodnie z obecnymi przepisami, jeśli wykupu dokonuje się do majątku firmy, wówczas przy sprzedaży takiego przedmiotu często powstaje przychód, co wiąże się z wyższym podatkiem.

„Obecnie wielu przedsiębiorców decyduje się na wykup przedmiotu leasingowanego w ramach działalności gospodarczej bezpośrednio do majątku prywatnego. Tym samym mogą oni po upływie 6 miesięcy dokonać sprzedaży takiego przedmiotu bez podatku. To ewenement w Unii Europejskiej i szkodliwa praktyka, której chcemy teraz postawić tamę” – powiedział dyrektor Łożykowski.

W ramach uszczelnienia Ministerstwo Finansów zamierza doprecyzować przepisy dotyczące restrukturyzacji firm.

„Wielu podatników wykorzystuje przepisy związane z podatkowymi skutkami restrukturyzacji nie do przeprowadzenia rzeczywistego procesu naprawy spółki, lecz wyłącznie w celach podatkowych. Wprowadzimy do przepisów wprost pewne warunki, których spełnienie umożliwi skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania dochodów w przypadku restrukturyzacji” – poinformował Łożykowski.
... Czytaj dalejZwiń

➡️ Polski Ład: MF planuje zmiany dotyczące amortyzacji składników majątku prywatnego wprowadzanego do firmy....

W ramach pakietu uszczelniającego podatki Ministerstwo Finansów planuje zmianę w przepisach o amortyzacji składników majątku prywatnego wprowadzanego do majątku firmy. Zmienią się także zasady dotyczące wykupu przedmiotu leasingu przez właścicieli firm.

Ministerstwo Finansów zakończyło prace nad pakietem przepisów, których celem jest dalsze uszczelnienie systemu podatkowego. Wśród nich znajdą się m.in. regulacje dotyczące jednoosobowych działalności gospodarczych.

Doprecyzowanie przepisów dotyczyło m.in. kwestii wprowadzania do majątku firmy składników majątku prywatnego przedsiębiorcy.

„Chodzi o sytuację, w której do majątku firmy wprowadzane są rzeczy, które wcześniej były wykorzystywane przez przedsiębiorcę przez kilka, czy nawet kilkanaście lat. Obecne przepisy pozwalają w takiej sytuacji odtworzyć wartość historyczną majątku, nawet jeśli do zakupu doszło wiele lat wcześniej. W rezultacie wartość przedmiotu podlegającego amortyzacji odbiega wyraźnie od jego rzeczywistej wartości, co rzutuje na wysokość podatku, sztucznie ją zmniejszając. W ten sposób koszty podatkowe są znacznie wyższe i w związku z tym dochód do opodatkowania jest mniejszy” – powiedział dyrektor Łożykowski.

Kolejną kwestią, którą chce uregulować w pakiecie uszczelniającym resort finansów, jest kwestia sprzedaży majątku firmowego. Chodzi głównie o sytuacje związane z leasingiem.

Zgodnie z obecnymi przepisami, jeśli wykupu dokonuje się do majątku firmy, wówczas przy sprzedaży takiego przedmiotu często powstaje przychód, co wiąże się z wyższym podatkiem.

„Obecnie wielu przedsiębiorców decyduje się na wykup przedmiotu leasingowanego w ramach działalności gospodarczej bezpośrednio do majątku prywatnego. Tym samym mogą oni po upływie 6 miesięcy dokonać sprzedaży takiego przedmiotu bez podatku. To ewenement w Unii Europejskiej i szkodliwa praktyka, której chcemy teraz postawić tamę” – powiedział dyrektor Łożykowski.

W ramach uszczelnienia Ministerstwo Finansów zamierza doprecyzować przepisy dotyczące restrukturyzacji firm.

„Wielu podatników wykorzystuje przepisy związane z podatkowymi skutkami restrukturyzacji nie do przeprowadzenia rzeczywistego procesu naprawy spółki, lecz wyłącznie w celach podatkowych. Wprowadzimy do przepisów wprost pewne warunki, których spełnienie umożliwi skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania dochodów w przypadku restrukturyzacji” – poinformował Łożykowski.
3 miesięcy temu
Biuro Rachunkowe Onesta

➡️ Polski Ład: Projekt ustawy podatkowej

Ministerstwo Finansów w poniedziałek wieczorem 26 lipca br. udostępniło projekt przepisów podatkowych Polskiego Ładu. Główne elementy podatkowej części Polskiego Ładu to podwyżka kwoty wolnej od podatku i wzrost do 120 tys. zł progu podatkowego.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw ukazał się na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Resort finansów wskazuje konkretne korzyści rozwiązań ustawowych w zakresie Polskiego Ładu. Na stronach MF czytamy:

☑️ Kasjer zarabiający 3 tys. zł, zyska na reformie 1 840 zł w ciągu roku.

☑️ Pracownik fizyczny zarabiający 4 tys. zł, zyska ponad 1 360 zł w ciągu roku.

☑️ Księgowa zarabiająca w firmie 5 tys. zł, zyska ponad 560 zł w ciągu roku.

☑️ Emeryt otrzymujący emeryturę w kwocie 3,2 tys. zł zyska rocznie 1 600 zł.

☑️ Rodzina 2+2, w której rodzice zarabiają w sumie 6,5 tys. zł brutto, gdy rozliczą się wspólnie, miesięcznie zyskają 328 zł, czyli prawie 4 tys. zł Małżeństwo będzie mogło też odliczyć od podatku ulgi na dwójkę dzieci, czyli 2,2 tys. zł.

Przykłady (osoby prowadzące działalność):
☑️ Krawiec z dochodem 3 tys. zł, zaoszczędzi rocznie 1,3 tys. zł.

☑️ Fryzjer z dochodem 4 tys. zł, zaoszczędzi rocznie 2 tys. zł.

☑️ Mechanik z dochodem 5 tys. zł, zaoszczędzi rocznie 1 tys. zł.

MF planuje, że przepisy wejdą w życie od 1 stycznia 2022 r.

Minister finansów Tadeusz Kościński poinformował w poniedziałek, że przygotowany projekt ustawy podatkowej, będącej elementem Polskiego Ładu, został skierowany do konsultacji publicznych.

Od przyszłego roku przedsiębiorcy mają płacić składkę zdrowotną na takim samym poziomie jak pracownicy. "Nie może być tak, że pracownicy, którzy zarabiają mniej od swoich pracodawców płacą większą składkę zdrowotną" - oświadczył.

Dodał, że brak możliwości odliczenia składki zdrowotnej od podatku został zrekompensowany innymi rozwiązaniami. "Mamy na przykład bardzo atrakcyjny tak zwany podatek Estoński CIT, kolejne obniżki ryczałtu, ulgi na innowacje, czy na rozwój firm. To wszystko jest sposobem na jeszcze większe dochody przedsiębiorców i odbicie naszej gospodarki po pandemii" - powiedział Kościński. "Zmiany w klinie pozostawią dodatkowe ok. 8 mld zł w kieszeniach podatników, dodatkowe wszystkie nasze ulgi i zmiany w ryczałtach to jest koszt około 20 mld zł. To trzeba traktować jako inwestycję - powiedział minister Kościński.

A Wy co uważacie o planowanych zmianach i o Polskim Ładzie?

#PolskiŁad
... Czytaj dalejZwiń

➡️ Polski Ład: Projekt ustawy podatkowej

Ministerstwo Finansów w poniedziałek wieczorem 26 lipca br. udostępniło projekt przepisów podatkowych Polskiego Ładu. Główne elementy podatkowej części Polskiego Ładu to podwyżka kwoty wolnej od podatku i wzrost do 120 tys. zł progu podatkowego.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw ukazał się na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Resort finansów wskazuje konkretne korzyści rozwiązań ustawowych w zakresie Polskiego Ładu. Na stronach MF czytamy:

☑️ Kasjer zarabiający 3 tys. zł, zyska na reformie 1 840 zł w ciągu roku.

☑️ Pracownik fizyczny zarabiający 4 tys. zł, zyska ponad 1 360 zł w ciągu roku.

☑️ Księgowa zarabiająca w firmie 5 tys. zł, zyska ponad 560 zł w ciągu roku.

☑️ Emeryt otrzymujący emeryturę w kwocie 3,2 tys. zł zyska rocznie 1 600 zł.

☑️ Rodzina 2+2, w której rodzice zarabiają w sumie 6,5 tys. zł brutto, gdy rozliczą się wspólnie, miesięcznie zyskają 328 zł, czyli prawie 4 tys. zł Małżeństwo będzie mogło też odliczyć od podatku ulgi na dwójkę dzieci, czyli 2,2 tys. zł.

    Przykłady (osoby prowadzące działalność):
☑️ Krawiec z dochodem 3 tys. zł, zaoszczędzi rocznie 1,3 tys. zł.

☑️ Fryzjer z dochodem 4 tys. zł, zaoszczędzi rocznie 2 tys. zł.

☑️ Mechanik z dochodem 5 tys. zł, zaoszczędzi rocznie 1 tys. zł.

MF planuje, że przepisy wejdą w życie od 1 stycznia 2022 r.

Minister finansów Tadeusz Kościński poinformował w poniedziałek, że przygotowany projekt ustawy podatkowej, będącej elementem Polskiego Ładu, został skierowany do konsultacji publicznych. 

Od przyszłego roku przedsiębiorcy mają płacić składkę zdrowotną na takim samym poziomie jak pracownicy. Nie może być tak, że pracownicy, którzy zarabiają mniej od swoich pracodawców płacą większą składkę zdrowotną - oświadczył.

Dodał, że brak możliwości odliczenia składki zdrowotnej od podatku został zrekompensowany innymi rozwiązaniami. Mamy na przykład bardzo atrakcyjny tak zwany podatek Estoński CIT, kolejne obniżki ryczałtu, ulgi na innowacje, czy na rozwój firm. To wszystko jest sposobem na jeszcze większe dochody przedsiębiorców i odbicie naszej gospodarki po pandemii - powiedział Kościński. Zmiany w klinie pozostawią dodatkowe ok. 8 mld zł w kieszeniach podatników, dodatkowe wszystkie nasze ulgi i zmiany w ryczałtach to jest koszt około 20 mld zł. To trzeba traktować jako inwestycję - powiedział minister Kościński.

A Wy co uważacie o planowanych zmianach i o Polskim Ładzie? 

#PolskiŁad
3 miesięcy temu
Biuro Rachunkowe Onesta

➡️ Czy wiecie, że od 1 lipca 2021 wszystkie wnioski o wpis/zmianę wpisu oraz wykreślenie składane do KRS przez podmioty wpisane do rejestru przedsiębiorców, mają formę elektroniczną?
Wnioski papierowe nie wywołują już skutków prawnych ❌
Wnioski składa się za pośrednictwem Portalu Rejestrów Sądowych, dostępnego pod adresem: prs.ms.gov.pl/
... Czytaj dalejZwiń

➡️ Czy wiecie, że od 1 lipca 2021 wszystkie wnioski o wpis/zmianę wpisu oraz wykreślenie składane do KRS przez podmioty wpisane do rejestru przedsiębiorców, mają formę elektroniczną? 
Wnioski papierowe nie wywołują już skutków prawnych ❌ 
Wnioski składa się za pośrednictwem Portalu Rejestrów Sądowych, dostępnego pod adresem:  https://prs.ms.gov.pl/
4 miesięcy temu
Biuro Rachunkowe Onesta

Dziś nasze ŚWIĘTO! 🎉🎉🎉

Z okazji Dnia Księgowego życzymy sobie oraz innym Księgowym:

☑ jak najmniej niejasności podatkowych,
☑ jak najwięcej trafnych decyzji i wyborów,
☑ bezbłędnych rozliczeń,
☑ zadowolenia oraz satysfakcji z pracy,
☑ uśmiechu oraz szczęścia w życiu prywatnym

🎉🎉🎉
... Czytaj dalejZwiń

Dziś nasze ŚWIĘTO!  🎉🎉🎉

Z okazji Dnia Księgowego życzymy sobie oraz innym Księgowym:

☑ jak najmniej niejasności podatkowych,
☑ jak najwięcej trafnych decyzji i wyborów,
☑ bezbłędnych rozliczeń,
☑ zadowolenia oraz satysfakcji z pracy,
☑ uśmiechu oraz szczęścia w życiu prywatnym

🎉🎉🎉

Skomentuj na Facebooku

Wszystkiego najlepszego 👩‍💻💐

5 miesięcy temu
Biuro Rachunkowe Onesta

➡ Czy w momencie rozwiązania z pracownikiem umowy o pracę należy automatycznie przygotować dla niego PIT-11

Podatnik rozstał się z jednym z pracowników. Czy w związku z rozwiązaniem z nim umowy o pracę należy od razu sporządzić dla takiego pracownika PIT-11?

Nie! Jeżeli w ciągu roku ustał obowiązek poboru przez płatnika zaliczek na podatek dochodowy i jest to efektem rozwiązania z pracownikiem umowy o pracę, nie ma obowiązku automatycznego sporządzania dla niego PIT-11. Pracownik może jednak zwrócić się z pisemnym wnioskiem do płatnika o sporządzenie dla niego takiej dokumentacji. W takim przypadku podatnik jako płatnik sporządza ją w terminie 14 dni i przekazuje pracownikowi i urzędowi skarbowemu.
... Czytaj dalejZwiń

➡ Czy w momencie rozwiązania z pracownikiem umowy o pracę należy automatycznie przygotować dla niego PIT-11

Podatnik rozstał się z jednym z pracowników. Czy w związku z rozwiązaniem z nim umowy o pracę należy od razu sporządzić dla takiego pracownika PIT-11?

Nie! Jeżeli w ciągu roku ustał obowiązek poboru przez płatnika zaliczek na podatek dochodowy i jest to efektem rozwiązania z pracownikiem umowy o pracę, nie ma obowiązku automatycznego sporządzania dla niego PIT-11. Pracownik może jednak zwrócić się z pisemnym wnioskiem do płatnika o sporządzenie dla niego takiej dokumentacji. W takim przypadku podatnik jako płatnik sporządza ją w terminie 14 dni i przekazuje pracownikowi i urzędowi skarbowemu.
Załaduj więcej...

Wykorzystujemy ciasteczka aby zapewnić najwyższą jakość korzystania z naszej witryny. Kontynuując zgadzasz się na ich wykorzystanie. Polityka prywatności Rozumiem